До уваги платників податку на прибуток підприємств, які сплачують мінімальне податкове зобов’язання
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) звертає увагу, що Законом України від 10 жовтня 2024 року № 4015-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у період дії воєнного стану» внесено зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодекс), зокрема, доповнено положеннями щодо особливостей визначення мінімального податкового зобов’язання.
Пунктом 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу встановлено, що при визначенні мінімального податкового зобов’язання у період з 01 січня 2024 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, сума мінімального податкового зобов’язання (МПЗ), визначена відповідно до підпунктів 381.1.1 і 381.1.2 статті 381 Кодексу, не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, – 1400 гривень з 1 гектара.
Для розрахунку мінімального податкового зобов’язання застосовується коефіцієнт «К», який становить 0,05 згідно з підпунктом 381.1.1 і 381.1.2 пункту 381.1 статті 381 Кодексу.
Водночас слід враховувати, що тимчасово, для розрахунку мінімального податкового зобов’язання коефіцієнт «К» застосовується із значенням:
0,04 – за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки (пункт 67 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу);
0,057 – з податкового (звітного) 2025 року та за наступні роки, закінчуючи роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан (пункт 671 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
За податковий (звітний) 2024 рік застосовується коефіцієнт «К» – 0,05.
У разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, які припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 Кодексу, та пені (підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).
Обираєте спосіб отримувати документи через Електронний кабінет – подайте заяву!
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) нагадує.
● Для здійснення листування з контролюючими органами в електронній формі платник податків подає до ДПС «Заяву про бажання отримувати документ через Електронний кабінет» (Заява).
● Для цього необхідно:
► увійти до Електронного кабінету:
- перейдіть за посиланням: https://cabinet.tax.gov.ua;
- авторизуйтесь за допомогою КЕП;
► створити Заяву:
- перейдіть у розділ «Введення звітності»;
- у панелі інструментів натисніть «Створити»;
- оберіть форму: F/J 1391602 – Заява про бажання отримувати документ через Електронний кабінет;
- вкажіть рік і місяць формування;
► заповнити і перевірити створену Заяву (реєстраційні дані платника у формі підтягнуться автоматично):
- вкажіть електронну адресу;
- натисніть кнопку «Перевірити» для валідації полів;
- натисніть «Зберегти»;
► підписати і надіслати Заяву:
- підпишіть документ своїм КЕП;
- надішліть Заяву до контролюючого органу;
► один раз протягом року платник може надіслати контролюючому органу через Електронний кабінет «Заяву про відмову отримувати документ через Електронний кабінет» (форма F/J 1391702).
Як отримати реквізити рахунків для сплати податків та єдиного внеску: алгоритм дій
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) нагадує, що інформацію про реквізити рахунків, відкритих для зарахування податків, а також для сплати єдиного внеску платники податків можуть отримати у рубриці «Рахунки для сплати платежів» на вебпорталі ДПС України.
Для цього необхідно:
- перейти у розділ «Рахунки для сплати платежів» за посиланням: https://tax.gov.ua/rahunki-dlya-splati-platejiv/;
- обрати територіальний орган ДПС за місцем основного або неосновного податкового обліку;
- завантажити необхідну таблицю з реквізитами рахунків;
- здійснити пошук за відповідним кодом класифікації доходів бюджету/технологічним кодом класифікації єдиного внеску та назвою територіальної громади;
- використати реквізити рахунків при заповненні платіжної інструкції для сплати платежів до бюджету та єдиного внеску.
Сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Право на податкову знижку»
У Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області (ГУ ДПС) відбувся сеанс телефонного зв’язку «гаряча лінія» на тему «Право на податкову знижку».
На запитання платників податків відповідав заступник начальника управління – начальник відділу адміністрування податку на доходи фізичних осіб, податків з громадян та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність управління оподаткування фізичних осіб ГУ ДПС Віталій ПРОКОПЕНКО.
Питання 1: Добрий день! Підкажіть, будь ласка, я вперше хочу подати декларацію на податкову знижку, але не встигла надати декларацію до 1 травня. Чи можу я надати декларацію зараз за 2024 рік? Чи потрібно для цього йти до податкової?
Відповідь: Добрий день! Громадяни, які бажають використати своє право на податкову знижку, податкову декларацію подають по 31 грудня 2025 року.
За вибором платника податку декларацію можна подати в один із таких способів:
– за місцем своєї податкової адреси особисто або уповноваженою на це особою.
– надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення.
– в електронному вигляді – через Електронний кабінет платника.
Питання 2: Добрий день! Скажіть, будь ласка, які документи потрібні для оформлення податкової знижки за навчання дитини за 2024 рік?
Відповідь: Добрий день! Для оформлення податкової знижки на навчання потрібні такі документи:
· декларація про майновий стан і доходи з додатком Ф3;
· копія паспорта особи, яка подає декларацію;
· копія довідки про присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків, яка подає декларацію;
· копія свідоцтва про народження здобувача освіти;
· копії квитанцій та/або платіжних доручень сплачених за навчання в звітному періоді;
· довідка про заробітну плату (форма - 3) за звітний період, з обов’язковим включенням сум податків, які утримуються із заробітної плати та суми пільги, якщо є;
· копія документу із зазначенням реквізитів для перерахування коштів;
· копія договору про навчання у відповідному закладі освіти.
Копії зазначених документів надаються разом з податковою декларацією, а оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку (пункт 166.2.2. статті 166 Податкового кодексу України (ПКУ)).
Питання 3: Добрий день! Підкажіть, будь ласка, чи потрібно завіряти печаткою банку платіжну квитанцію, сформовану в електронній формі, або надавати інші розрахункові документи з метою підтвердження понесених платником податку сум витрат при реалізації ним права на податкову знижку, якщо сплату здійснено дистанційно через банківські сервіси «Приват24» та інші?
Відповідь: Добрий день! Якщо сплату здійснено через банківські сервіси «Приват24», «Ощад 24/7» та інші, то роздрукована платіжна інструкція, яка містить обов’язкові реквізити електронного розрахункового документа, визначені Інструкцією про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, є підтвердним документом понесених платником податку витрат при реалізації ним права на податкову знижку, та печаткою банку вона не завіряється.
Питання 4: Вітаю! Яку суму витрат я можу включити до податкової знижки суму у вигляді пожертвувань або благодійних внесків, переданих неприбутковим організаціям, та які підтверджуючі документи необхідно надати контролюючому органу?
Відповідь: Добрий день! Фізична особа – платник податку на доходи фізичних осіб має право скористатись правом на нарахування податкової знижки щодо сум понесених витрат у вигляді коштів або вартості майна, переданих як пожертвування або благодійні внески неприбутковим організаціям у разі, якщо такі понесені витрати не перевищують 4 відсотки суми його загального оподатковуваного доходу такого звітного року. При цьому така фізична особа – платник податку зобов’язана подати до контролюючого органу разом з річною податковою декларацією про майновий стан і доходи копії платіжних та розрахункових документів, зокрема, квитанції, фіскальні чеки, що ідентифікують отримувача коштів і особу, яка звертається за податковою знижкою, а також копію договору (за наявності).
Питання 5: Добрий день! Чи має право на податкову знижку ФОП?
Відповідь: Вітаю! Фізична особа – підприємець має право на податкову знижку виключно як фізична особа у разі, якщо така фізична особа:
є найманою особою та отримує доходи у вигляді заробітної плати
та/або отримує доходи у вигляді дивідендів по акціях (інших корпоративних правах), емітентом яких є юридична особа, що має статус резидента Дія Сіті.
Заробітна плата – це основна та додаткова заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, які виплачуються (надаються) платнику податку у зв’язку з відносинами трудового найму згідно із законом (п.п. 14.1.48 п.14.1 ст.14 ПКУ).
Відповідно до п.п. 14.1.49 п. 14.1 ст. 14 ПКУ дивіденди – це платіж, що здійснюється юридичною особою, в тому числі емітентом корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів чи інших цінних паперів, на користь власника таких корпоративних прав, інвестиційних сертифікатів та інших цінних паперів, що засвідчують право власності інвестора на частку (пай) у майні (активах) емітента, у зв’язку з розподілом частини його прибутку, розрахованого за правилами бухгалтерського обліку.
Порядок застосування податкової знижки передбачений ст. 166 ПКУ. Підпунктом 166.4.2 п. 166.4 ст. 166 ПКУ передбачено, що загальна сума податкової знижки, нарахована платнику податку в звітному податковому році, не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу платника податку, нарахованого як заробітна плата, зменшена з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, крім випадку, визначеного п.п. 166.4.4 п. 166.4 ст. 166 ПКУ.
Питання 6: Добрий день! Чи маю я право на податкову знижку якщо маю іпотечний житловий кредит?
Відповідь: Добрий день! Відповідно до п.п. 166.3.1 п. 166.3 ст. 166 та п. 175.1 ст. 175 розд. IV ПКУ платник податку - резидент має право включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом, наданим позичальнику в національній або іноземній валютах, фактично сплачених протягом звітного податкового року.
При сплаті процентів за іпотечним житловим кредитом в іноземній валюті сума платежів за такими процентами, здійснених в іноземній валюті, перераховується у гривні за офіційним валютним (обмінним) курсом Національного банку України, що діє на день сплати таких процентів.
Таке право виникає в разі якщо за рахунок іпотечного житлового кредиту будується чи купується житловий будинок (квартира, кімната), визначений платником податку як основне місце його проживання, зокрема згідно з позначкою в паспорті про реєстрацію за місцезнаходженням такого житла.
Крім того, відповідно до п.п. 166.3.8 п. 166.3 ст. 166 ПКУ фізична особа – резидент має право включити до податкової знижки суми витрат, які пов’язані із сплатою видатків на будівництво (придбання) доступного житла, визначеного законом, у тому числі на погашення пільгового іпотечного житлового кредиту, наданого на такі цілі, та процентів за ним.
Згідно із п. 175.4 ст. 175 ПКУ право на включення до податкової знижки суми, розрахованої згідно з ст. 175, надається платнику податку за одним іпотечним кредитом протягом 10 послідовних календарних років починаючи з року, в якому:
об’єкт житлової іпотеки придбавається;
збудований об’єкт житлової іпотеки переходить у власність платника податку та починає використовуватися як основне місце проживання.
У разі якщо іпотечний житловий кредит має строк погашення більше ніж 10 календарних років, право на включення частини суми процентів до податкової знижки за новим іпотечним житловим кредитом виникає у платника податку після повного погашення основної суми та процентів попереднього іпотечного житлового кредиту.
Відповідно до п. 175.5 ст. 175 ПКУ у разі якщо сума одержаного фізичною особою іпотечного житлового кредиту перевищує суму, витрачену на придбання (будівництво) предмета іпотеки, до складу витрат включається сума відсотків, сплачена за користування іпотечним кредитом у частині, витраченій за цільовим призначенням.
Питання 7: Добрий день! Які документи, до податкової декларації про майновий стан і доходи, необхідно подати, щоб скористатись правом на нарахування податкової знижки щодо частини суми процентів за іпотечним кредитом?
Відповідь: Добрий день! Повинні надати документи, що підтверджують витрати, які включаються до податкової знижки:
кредитний договір та нотаріально завірений договір іпотеки;
відповідні платіжні документи, в яких чітко визначено суму сплачених відсотків за користування іпотечним кредитом та прізвище, ім’я, по-батькові платника податку як платника цих процентів (рахунок з відбитком каси про перерахування коштів, платіжна інструкція банку з відміткою про перерахування коштів);
паспорт платника податку з позначкою про реєстрацію за місцезнаходженням житлового будинку (квартири, кімнати), щодо якого оформлено іпотечний житловий кредит або разом із паспортом з безконтактним електронним носієм – довідку про реєстрацію місця проживання, видану органом реєстрації.
Копії зазначених документів (крім електронних розрахункових документів) надаються разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи (далі – Декларація), а оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку давності, встановленого Податковим кодексом України.
У разі якщо відповідні витрати підтверджені електронним розрахунковим документом, платник податків зазначає в Декларації лише реквізити електронного розрахункового документа.
До уваги фінансових агентів: до 1 липня необхідно подати звіт про підзвітні рахунки (CRS та FATCA)
Фінансові агенти зобов’язані щороку до 1 липня (до 00:00 за київським часом) подавати до контролюючого органу звіт про підзвітні рахунки (CRS та FATCA). Просимо всіх своєчасно подати звітність.
Приклади заповнення звітів CRS доступні за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/crs/zapovnennya-ta-podannya-zvitiv-/prikladi-zvitiv-crs/.
Для отримання відповіді на питання щодо виконання фінансовими агентами положень Угоди FATCA та Багатосторонньої угоди CRS ви можете направити запит на спеціалізовані електронні адреси ДПС:
Нагадаємо, що порядок заповнення звітів CRS та FATCA визначений:
- підпунктом 393.4.1 пункту 393.4 статті 393 Податкового кодексу України;
- наказом Міністерства фінансів України від 25.09.2023 № 516 «Про затвердження Порядку заповнення та подання фінансовими агентами звіту про підзвітні рахунки відповідно до багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки»;
- наказом Міністерства фінансів України від 12.08.2020 № 496 «Про затвердження Порядку заповнення і подання фінансовими агентами звіту про підзвітні рахунки відповідно до Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA)».
«Дія»: популярні податкові послуги
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) інформує.
Запровадження Національної стратегії доходів до 2030 року (Національна стратегія) – крок у напрямі економічного зростання та інтеграції України до європейського ринку. Запровадження нових підходів до контролю та адміністрування податків дозволяє не лише збільшити надходження до бюджету, а й створити більш комфортні умови для ведення бізнесу та інвестування в Україну.
Цифровізація ключових сервісів є одним з пріоритетних завдань Національної стратегії.
Завдяки спільній роботі ДПС та Міністерства цифрової трансформації низка податкових сервісів доступна фізичним особам на порталі та у застосунку «Дія».
Податкові послуги, які можна отримати в «Дії»:
- ID14 – реєстрація в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (віком 14 – 18 років) під час оформлення паспорта громадянина України вперше;
- єМалятко – реєстрація дитини в Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків під час державної реєстрації народження;
- еРНКОПП (цифровий реєстраційний номер платника податків) – відображення в електронному вигляді інформації, що міститься в Картці платника податків у мобільному додатку Дія;
- Шеринг документів – відображення в електронному вигляді інформації, що міститься у цифрових документах, під час процедур реєстрації, внесення змін або отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.
ДПС продовжує роботу над удосконаленням цифрових сервісів та посиленням довіри громадськості до податкових органів.
Про зміни до розрахункових документів
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) нагадує, що з 01.03.2025 субʼєкти господарювання, які надають послуги з виконання платіжних операцій, зобовʼязані видавати фіскальні чеки за новою формою та змістом – фіскальний касовий чек за операціями з приймання коштів для подальшого їх переказу.
Зміни внесені наказом Міністерства фінансів України.
Що зміниться у фіскальних чеках?
Виключені реквізити:
- номер ID картки;
- підпис касира;
- підпис держателя електронного платіжного засобу.
Додано реквізити:
- засіб оплати;
- валюта розрахунку;
- реквізити паспорта покупця при продажу алкоголю та тютюну в магазинах безмитної торгівлі;
- вміст QR-коду доповнено пошуковим запитом для перевірки чека в Системі обліку РРО;
- код автентифікації повідомлення (MAC) чека для РРО;
- вага одиниці тютюнового виробу (зазначається для сигарил, тютюну та тютюнових виробів, що реалізуються в наборі) та кількість тютюнових виробів в одиниці товару (пачці), міцність алкогольних напоїв та об’єму (у літрах) одиниці товару (пляшки) (для алкогольних напоїв) при продажу у магазинах безмитної торгівлі;
- сума решти.
До 01 березня 2025 року можна було використовувати старі форми чеків на програмних РРО та касових апаратах, які зареєстровані у Держреєстрі РРО.
Довідково:
Зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів внесено наказом Міністерства фінансів України від 22.11.2024 № 601 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13», зі змінами.
В меню «Стан розрахунків з бюджетом» приватної частини Електронного кабінету відображена недостовірна інформація: дії платника
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) повідомляє.
Платник податків має можливість надіслати запит про отримання витягу щодо стану розрахунків з бюджетом та сплати єдиного внеску за даними органів ДПС за формою F/J1300207 (далі – Запит) через меню «Заяви, запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету.
Платник отримує витяг з інформаційно-комунікаційної системи ДПС (далі – ІКС ДПС) щодо стану розрахунків платника з бюджетом та сплати єдиного внеску за формою F/J1400207 у термін не пізніше 2-ого робочого дня після дня прийняття ІКС ДПС Запиту. При цьому Запит за декілька календарних років платником податків подається за кожен календарний рік окремо, але не більше ніж за п’ять календарних років, відлік яких починається з року прийняття Запиту.
Одночасно, згідно зі ст. 1 Закону України від 02 жовтня 1996 року № 393/96-ВР «Про звернення громадян» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 393) громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, зокрема із заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних та особистих прав і законних інтересів.
Отже, у випадку, коли платник податків вважає, що в меню «Стан розрахунків з бюджетом» приватної частини Електронного кабінету відображена недостовірна інформація за податками, зборами та єдиному внеску (задвоєння оплати/нарахування, переплата/недоплата), платник може надіслати звернення до органу ДПС за основним (неосновним) місцем обліку.
Відповідно до ст. 20 Закону № 393, такі звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання.
Мета запровадження системи управління комплаєнс-ризиками
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) нагадує, що метою експериментального проєкту щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в Державній податковій службі (ДПС) є впровадження в організацію та діяльність ДПС міжнародних підходів до управління, що ґрунтуються на управлінні податковими ризиками, щодо підвищення рівня дотримання платниками податків своїх податкових обов’язків.
Стратегічна мета управління комплаєнс-ризиками (тобто ризиками дотримання податкового законодавства, далі – податковими ризиками) – це постійне підвищення рівня добровільного дотримання платниками податків вимог податкового законодавства шляхом виявлення та визначення пріоритетності ризиків втрати податкових надходжень і впровадження заходів, спрямованих на мінімізацію ризиків.
ДПС продовжить розвивати систему управління ризиками дотримання податкового законодавства, яка буде інтегрованою в організаційну структуру та процеси діяльності служби. В межах системи управління ризиками дотримання податкового законодавства будуть вживатися заходи реагування на виявлені податкові ризики, спектр яких варіюватиме від сприяння добровільному дотриманню вимог законодавства платниками податків (шляхом їх попередження про податковий ризик та можливість самостійного його усунення) на одному кінці спектру до примусового дотримання вимог (шляхом спрямування податкового контролю на діяльність платників податків, які систематично грубо порушують законодавство) на іншому.
Такий системний підхід до управління податковими ризиками допомагатиме підвищити рівень прозорості та системності в роботі ДПС, забезпечить ефективний розподіл ресурсів, дозволить досягти суттєвої економії часу працівників ДПС та платників податків загалом.
Довідково: комплаєнс у податковій сфері – це комплекс заходів, які здійснюються податковим органом в межах реалізації експериментального проєкту з метою сприяння добровільному дотриманню платниками податків вимог податкового законодавства, іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на податкові органи, за наявності підстав, у межах та спосіб, що визначені таким законодавством, шляхом управління податковими ризиками (постанова Кабінету Міністрів України від 25 липня 2024 року № 854).
Підвищуємо рівень податкової культури у регіоні: діалог податківців Дніпропетровщини з бізнесом і громадськістю триває
Відповідальне ставлення суспільства до сумлінної сплати податків є ознакою цивілізованої держави. Інформаційно-роз’яснювальна робота, яка проводиться фахівцями податкової служби Дніпропетровської області, спрямована на підвищення рівня податкової культури платників податків.
На семінарах, зустрічах та засіданнях «круглих столів» представники бізнесу і громадськості мають можливість поспілкуватись з податківцями за актуальними темами, обговорити конкретні ситуації, що виникають під час здійснення діяльності і пов’язані зі сплатою податків, та отримати відповіді на індивідуальні запитання.
Так, днями для представників бізнес-спільноти м. Дніпра, м. Кам’янське, селища Царичанки та села Межирічі організовано семінари.
Під час заходів, крім розгляду новацій податкового законодавства, фахівці податкової служби обговорили з бізнесом питання обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Акцент – на обов’язковому офіційному оформленні трудових відносин з найманими працівниками.
Також слухачам роз’яснили порядок визначення та сплати мінімального податкового зобов’язання.
У ході діалогу нагадали, що для зручності платників для отримання послуг діє дистанційний запис до центрів обслуговування платників – електронна черга.
На зустрічах, які відбулись з платниками міст Дніпра та Нікополя, йшлося про візію, напрями, цілі та заходи у рамках Національної стратегії доходів до 2030 року.
У фокусі комунікацій – система управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС. Обговорили основні ризики, які призводять до зменшення дохідної частини бюджетів та заходи, які здійснюються, щоб такі ризики не виникали.
Для представників бізнесу м. Кам’янське, м. Самар, селища Солоне та села Лозуватки податківцями області проведено засідання «круглих столів».
Спілкувались щодо земельних відносин, погашення податкового боргу, правил звільнення від податкових зобов'язань для ФОПів, які мобілізовані, особливостей справляння податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки тощо.
Спікери акцентували увагу на змінах, які набули чинності у 2025 році, а також закликали платників активно використовувати онлайн-сервіси для подання звітності та сплати податків.
Проведення зустрічей з молодим поколінням – запорука ефективної взаємодії з молоддю у майбутньому.
На онлайн-навчанні зі студентами Відокремленого структурного підрозділу «Дніпровський фаховий коледж інженерії та педагогіки Українського державного університету науки і технології» говорили про право на податкову знижку.
Податківці нагадали про можливість громадян скористатися податковою знижкою. Це право передбачено для платників податку на доходи фізичних осіб, які протягом року здійснювали витрати, що підлягають компенсації з бюджету.
Податкову декларацію про майновий стан і доходи та документи на отримання податкової знижки за витратами 2024 року можна подавати до 31 грудня 2025 року включно. Захід пройшов в активному діалозі з молоддю.
Комунікації з бізнесом і громадськістю є одним із пріоритетних напрямків діяльності податкової служби Дніпропетровщини. І задача податківців – шляхом надання змістовних та зрозумілих роз’яснень податкового законодавства допомогти платникам працювати без порушень. Така постійна взаємодія з суб’єктами господарювання створює умови і стимули для плідної діяльності і розвитку бізнес-середовища у регіоні.
Продовжуємо напрацьовувати спільну ефективну стратегію комунікацій, спрямовану на добровільне дотримання платниками вимог податкового законодавства.
Андрій Троцко: Надходження до загального фонду держбюджету більше ніж вдвічі перевищили показники передвоєнного року
Детінізація економіки та створення цивілізованих правил ведення бізнесу стали темою обговорення під час круглого столу «Контроль без тиску: як побудувати довіру між бізнесом і державою під час війни». Участь у заході, організованому БЕБ спільно з Державним податковим університетом, взяв заступник Голови ДПС Андрій Троцко.
Як зазначив Андрій Троцко, наразі економіка України працює у складних умовах безпрецедентних безпекових викликів. Це спричинило кардинальну зміну не лише системи міжгалузевих зв’язків, а й структури економіки в цілому, та не могло не позначитися на наповненні бюджету.
«При цьому за 5 місяців 2025 року надходження до загального фонду держбюджету за платежами, що адмініструє ДПС, більше ніж вдвічі перевищили показники за аналогічний період 2021 (передвоєнного) року, а також майже на 50 % більше, ніж у середньому за 5 місяців 2022 – 2024 років», – зазначив Андрій Троцко.
Разом з тим, результати контрольно-перевірочної роботи свідчать про непоодинокі випадки застосування різних схем та інструментів приховування доходів та ухилення від сплати податків.
Так, механізми із використанням віртуальних активів, на жаль, широко використовуються для приховування реальних обсягів проведених операцій та вартості майна, ухилення від оподаткування та приховування активів, що перебувають у власності як на території України, так і за межами держави.
Також встановлено застосування торговими мережамаи механізмів так званого «дроблення бізнесу» шляхом залучення ФОПів.
Зокрема, за останні 7 місяців ідентифіковано 7 відомих торгових мереж, з яких 6 – здійснюють продаж побутової техніки та електроніки, 1 – реалізацію жіночого одягу та взуття.
Всього встановлено залучення 491 ФОП із загальним обсягом доходів 4 млрд гривень.
Така схема роботи торгових мереж через «дроблення бізнесу» призвела до ухилення від сплати ПДВ на загальну суму 668,5 млн гривень.
Матеріали про виявлені факти було передано до Бюро економічної безпеки України.
Також, за словами Андрія Троцка, типові схеми ухилення від оподаткування:
- фіктивні фінансово-господарські операції (заниження податку на додану вартість);
- виробництво контрафактного алкоголю та тютюну;
- нелегальна торгівля без марок або з фальшивими акцизними марками;
- конвертаційні центри (переведення безготівкових коштів у готівку);
- контрабанда та митні махінації;
- тіньовий ринок оренди землі та нерухомості, заниження сплати рентної плати;
- «офшоризація» – отримання доходів через закордонні компанії та перенаправлення прибутку без обкладання податками в Україні, виведення капіталу в офшорні зони;
- зарплата «в конвертах».
«З початку року за результатами проведених 23,1 тис. перевірок суб’єктів господарювання донараховано понад 22,5 млрд грн., сума узгоджених грошових зобов’язань склала понад 11 млрд грн. До бюджету вже надійшло понад 2 млрд гривень», – підкреслив Андрій Троцко.
Податкова знижка за витратами у вигляді пожертвувань (благодійних внесків), переданих неприбутковим організаціям
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) нагадує, що п.п. 166.3.2 п. 166.3 ст. 166 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), зокрема, визначено: платник податку на доходи фізичних осіб має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, нарахованого у вигляді заробітної плати, зменшеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, суму коштів або вартість майна, перерахованих (переданих) платником податку у вигляді пожертвувань або благодійних внесків неприбутковим організаціям, які на дату перерахування (передачі) таких коштів та майна відповідали умовам, визначеним п. 133.4 ст. 133 ПКУ, у розмірі, що не перевищує 4 відс. суми його загального оподатковуваного доходу такого звітного року.
Згідно з п.п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ до податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача)), а також копіями договорів за їх наявності, в яких обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк оплати за такі товари (роботи, послуги).
Відповідно до п.п. 166.2.2 п. 166.2 ст. 166 ПКУ копії зазначених у п.п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ документів (крім електронних розрахункових документів) надаються разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи (далі – податкова декларація), а оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку давності, встановленого ПКУ.
У разі якщо відповідні витрати підтверджені електронним розрахунковим документом, платник податків зазначає в податковій декларації лише реквізити електронного розрахункового документа.
Для документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами відповідно до ПКУ та міститься в інформаційних базах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (п.п. 166.2.3 п. 166.2 ст. 166 ПКУ).
При цьому, п. 729.1 ст. 729 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) передбачено, що пожертвою є дарування нерухомих та рухомих речей, зокрема, грошей та цінних паперів, особам, встановленим частиною першою ст. 720 ЦКУ, для досягнення ними певної, наперед обумовленої мети.
Договір про пожертву є укладеним з моменту прийняття пожертви (п. 729.2 ст. 729 ЦКУ).
До договору про пожертву застосовуються положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом (п. 729.3 ст. 729 ЦКУ).
Відповідно до п. 5 ст. 719 ЦКУ договір дарування валютних цінностей фізичних осіб між собою на суму, яка перевищує п’ятдесятикратний розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню.
Відповідно до п. 1 ст. 639 ЦКУ договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції (п. 1 ст. 640 ЦКУ).
Таким чином, лише у разі декларування права на податкову знижку на суму коштів або вартість майна, перерахованих (переданих) платником податку у вигляді пожертвувань неприбутковим організаціям, одним із підтверджуючих документів, які необхідно надати платником податку контролюючому органу, є копія договору про пожертву. При здійсненні благодійних внесків неприбутковим організаціям такої вимоги законодавством не передбачено.
У якому випадку обов’язкове/не обов’язкове проведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО у разі продажу товарів з використанням мережі Інтернет?
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) повідомляє.
Відповідно до ст. 2 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 265) розрахункова операція – це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця. Для цілей Закону № 265 розрахунки при організації та проведенні азартних ігор є розрахунковими операціями.
Отже, реєстратор розрахункових операцій (РРО) та/або програмний РРО (ПРРО) не застосовуються у разі оплати покупцем коштів виключно на поточний рахунок фізичної особи – підприємця, коли продавець надає покупцю повні банківські реквізити для здійснення оплати (поточний рахунок у форматі ІВАN). У разі здійснення розрахунків в інший спосіб – готівкою, платіжною карткою тощо, застосування РРО та/або ПРРО є обов’язковим.
Товари ввозяться на митну територію України у митному режимі імпорту: відображення коригування заявленої митної вартості в податковій декларації з ПДВ
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) інформує.
Згідно з п. 201.12 ст. 201 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) у разі ввезення товарів на митну територію України документом, що посвідчує право на віднесення сум податку до податкового кредиту, вважається митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства, яка підтверджує сплату податку.
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв’язку з придбанням товарів / послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п. 201.11 ст. 201 ПКУ (п. 198.6 ст. 198 ПКУ).
Згідно з частиною третьою ст. 54 Митного кодексу України від 13 березня 2012 року № 4495-VІ зі змінами і доповненнями (далі – МКУ) за результатами здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів митний орган визнає заявлену декларантом митну вартість чи приймає письмове рішення про її коригування відповідно до положень ст. 55 МКУ.
Рішення про коригування заявленої митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України з поміщенням у митний режим імпорту, приймається митним органом у письмовій формі під час здійснення контролю правильності визначення митної вартості цих товарів як до, так і після їх випуску, якщо митним органом у випадках, передбачених частиною шостою ст. 54 МКУ, виявлено, що заявлено неповні та/або недостовірні відомості про митну вартість товарів, у тому числі невірно визначено митну вартість товарів (частина перша ст. 55 МКУ).
Крім того, згідно зі ст. 24 глави четвертої МКУ будь-яка особа має право оскаржити рішення, дії або бездіяльність митних органів до митного органу вищого рівня або до суду, якщо вважає, що такими рішеннями, діями або бездіяльністю порушено її права, свободи чи інтереси, створено перешкоди для їх реалізації або на неї незаконно покладено будь-які обов’язки.
Тобто зменшення митної вартості може відбутися за рішенням суду.
Відповідно до положень частини сьомої ст. 269 МКУ порядок внесення змін до митних декларацій (далі – МД), їх відкликання та визнання недійсними визначається Кабінетом Міністрів України.
Порядок внесення змін до митної декларації та її відкликання визначено пп. 33 – 38 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 (далі – Положення № 450).
Згідно з п. 37 Положення № 450 після завершення митного оформлення зміни до МД можуть вноситися, зокрема, шляхом заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4 Положення № 450.
Порядок оформлення аркуша коригування затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.11.2012 № 1145, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.11.2012 за № 1995/22307 (далі – Порядок № 1145).
Відповідно до п. 3 Порядку № 1145 у випадку, зокрема, зміни митної вартості імпортних товарів посадовою особою митного органу, яким здійснювався випуск товарів за МД, у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня надходження до митного органу інформації про доплату (повернення) сум митних платежів або реєстрації заяви декларанта (уповноваженої особи) у митному органі складається аркуш коригування.
Відповідно до п. 4 розд. V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 «Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» (із змінами), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за № 159/28289, до розділу II «Податковий кредит» податкової декларації з ПДВ (далі – декларація) включаються обсяги ввезених на митну територію України товарів, необоротних активів (рядки 11.1, 11.2, 11.3 та 11.4 декларації).
Враховуючи зазначене, у випадку, коли після митного оформлення товарів, поміщених у митний режим імпорту, змінюється величина митної вартості цих товарів (зменшення митної вартості за рішенням суду або митним органом прийнято рішення про коригування (зменшення) заявленої митної вартості товарів), коригування податкового кредиту, що проводиться у зв’язку зі зміною митної вартості товарів, на дату набуття рішення суду законної сили або на дату прийняття відповідного рішення, відображається на підставі аркуша коригування до митної декларації у рядку 11.1, 11.2 та 11.3 (в залежності від ставки) декларації зі знаком «мінус».
Якщо митним органом прийнято рішення про коригування (збільшення) заявленої митної вартості товарів, то коригування податкового кредиту, що проводиться у зв’язку зі зміною митної вартості товарів, відображається у рядку 11.1, 11.2 та 11.3 (в залежності від ставки податку) декларації на дату сплати ПДВ на підставі аркуша коригування до митної декларації.
Чи має право на податкову знижку фізична особа, яка скористалася умовами молодіжного житлового кредиту?
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) нагадує, що згідно з п.п. 166.3.1 п. 166.3 ст. 166 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платник податку на доходи фізичних осіб (ПДФО, податок) має право включити до податкової знижки у зменшення оподатковуваного доходу платника податку за наслідками звітного податкового року, нарахованого у вигляді заробітної плати, зменшеного з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 ПКУ, такі фактично здійснені ним протягом звітного податкового року витрати, зокрема, як частина суми процентів, сплачених цим платником за користування іпотечним житловим кредитом, що визначається відповідно до ст. 175 ПКУ.
Так, платник ПДФО – резидент має право включити до податкової знижки частину суми процентів за користування іпотечним житловим кредитом, наданим позичальнику в національній або іноземній валютах, фактично сплачених протягом звітного податкового року (п. 175.1 ст. 175 ПКУ). Тобто, повернення податку на доходи фізичних осіб може здійснюватися лише в межах сум, які фактично надійшли до бюджету від конкретного платника податку у звітному році.
Отже, якщо умовами молодіжного житлового кредиту передбачено повну або часткову компенсацію за рахунок бюджетних коштів відсотків за таким кредитом, то претендувати на податкову знижку одержувач такого молодіжного кредиту може лише в частині особисто сплачених ним процентів, але при дотриманні інших умов, виконання яких є обов’язковим для отримання права на податкову знижку. При повній компенсації процентів за кредитом за рахунок бюджетних коштів платник податку не має законодавчих підстав на податкову знижку за таким кредитним договором.
«Е-повідомлення» – оперативне інформування платників про суми помилково сплачених податкових платежів та єдиного внеску
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) звертає увагу, що сервіс ДПС України «Е-повідомлення», який запрацював наприкінці минулого року, надає можливість платнику оперативно отримати інформацію про помилкову сплату податків та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок).
Цей сервіс допомагає швидко виправити допущені при сплаті помилки в реквізитах платіжної інструкції та уникнути нарахування штрафних (фінансових) санкцій і пені.
Так, якщо платник випадково здійснив платіж не за тими реквізитами, на наступний банківський день він отримує у приватній частині Електронного кабінету електронне інформаційне повідомлення з реквізитами такої платіжної інструкції.
Це повідомлення знаходиться у розділі «Вхідні/вихідні документи»/«Вхідні»/«Повідомлення» (форма J/F14900).
Одночасно в Електронному кабінеті стає доступна електронна форма Заяви про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань та пені (форма J/F1302002) для направлення до територіального органу ДПС, в якому обліковується помилкова сплата податків.
Якщо ж помилково сплачений єдиний внесок, заяву потрібно подати в паперовому вигляді згідно з додатком № 1 до наказу Міністерства фінансів України від 23.07.2021 № 417.
Посадові особи, які за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань є керівником підприємства, установи, організації, чи самозайнятою особою, чи фізичною особою – платником податків, також мають можливість отримувати додаткове повідомлення шляхом приєднання до сервісу «Info TAX».
Звертаємо увагу, що автоматична відправка електронних інформаційних повідомлень про помилкову сплату платежів здійснюється засобами ІКС ДПС о 9 год 00 хв у робочі дні, крім понеділка, за транзакціями про сплату за попередній банківський день.
|
Задекларована праця має значні переваги
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування: м. Дніпро) наголошує, що роботодавці зобов’язані оформлювати трудові відносини з найманими працівниками відповідно до законодавства про працю.
Працівники, чия праця задекларована, мають певні переваги:
- гідні та безпечні умови праці: роботодавець має перевіряти робоче місце найманого працівника, надавати спецодяг і взуття, засоби індивідуального захисту, організовувати навчання з безпеки і здоров’я на робочому місці та медичні огляди;
- виконання посадових обов’язків: працівник виконуєте лише ту роботу, яка передбачена трудовим договором і посадовою інструкцією;
- нормований робочий час;
- оплачувані відпустки;
- можливість навчатися;
- регулярна зарплата не нижче за мінімальну: працівник отримує зарплату не рідше двох разів на місяць і не пізніше, як за сім днів після закінчення періоду роботи;
- захист від незаконного звільнення: працівника мають попередити про звільнення та його причину за два місяці;
- страхові виплати в разі непрацездатності: гарантії на випадок хвороби, нещасного випадку на роботі чи професійного захворювання, допомога по безробіттю тощо;
- пенсія: сплата єдиного внеску в повному обсязі гарантуватиме працівнику гідне пенсійне забезпечення.